Γ. Χατζηθεοδοσίου στην "ΑΞΙΑ": Οι ανατιμήσεις απειλούν επιχειρήσεις και νοικοκυριά

Άρθρου του Προέδρου της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων Ελλάδος, Γιάννη Χατζηθεοδοσίου, στην εφημερίδα "ΑΞΙΑ" (25/09/2021).


Την ώρα που η ελληνική οικονομία παλεύει να σταθεί όρθια μετά από μία δεκαετή κρίση αλλά και τις συνέπειες της πρωτοφανούς υγειονομικής κρίσης τους τελευταίους 20 μήνες και οι επιχειρήσεις δίνουν τον αγώνα τους να παραμείνουν ανοιχτές, μία νέα απειλή έρχεται να βάλει «βόμβα» στα θεμέλια της επιχειρηματικότητας και της κοινωνίας.

Αναφέρομαι στο κύμα ανατιμήσεων που έχει κάνει ήδη την εμφάνιση του, φέρνοντας σε δυσχερή θέση και τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις. Και σε λίγο καιρό οι προβλέψεις είναι ότι θα δούμε ακόμα μεγαλύτερες τιμές σε περισσότερα αγαθά, καθώς τελειώνουν τα αποθέματα που υπήρχαν στις αποθήκες και οι νέες παραγγελίες θα κοστίζουν περισσότερο.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, τον Αύγουστο του τρέχοντος έτους σε σύγκριση με τον Αύγουστο του 2020, έχει σημειωθεί αύξηση 2,6% σε προϊόντα αρτοποιίας και ζαχαροπλαστικής. 12,2% ανέβηκε το αρνί και το κατσίκι, 4,5% τα πουλερικά, 8% τα νωπά ψάρια, 3,4% τα τυριά, 7,1% το ελαιόλαδο, 4,2% τα νωπά φρούτα. Μόλις πριν από λίγες ημέρες η φραντζόλα το ψωμί αυξήθηκε κατά 10 λεπτά, όπως μας λένε καταναλωτές ενώ πιο «πικρό» θα πίνουμε σε λίγο και τον καφέ. Δηλαδή το καλάθι της νοικοκυράς κοστίζει πλέον πολύ παραπάνω. Όλη η καθημερινότητα όμως έχει αλλάξει καθώς μέσα σε αυτό το δωδεκάμηνο η τιμή του φυσικού αερίου σημείωσε άλμα κατά 91%, του πετρελαίου θέρμανσης κατά 28,9%, ενώ και για τον ηλεκτρισμό οι καταναλωτές τον πληρώνουν ακριβότερα κατά 0,8%. Πρόκειται για αυξήσεις που επηρεάζουν συνολικά το φάσμα της οικονομίας, καθώς επηρεάζουν τις τιμές μίας μεγάλης σειράς προϊόντων και υπηρεσιών.

Η κυβέρνηση ανακοίνωσε από τη Θεσσαλονίκη κάποια μέτρα για την αντιμετώπιση του κύματος ακρίβειας, όμως δε νομίζω ότι επαρκούν για να στηριχθούν αποτελεσματικά οι καταναλωτές και οι επιχειρήσεις. Για παράδειγμα προβλέπεται επιδότηση στους λογαριασμούς ρεύματος χαμηλής τάσης, όμως για όσους καταναλώνουν μεσαία και υψηλή –δηλαδή κυρίως για επιχειρήσεις- δεν υπάρχει ανάλογη πρόβλεψη.

Είναι αντιληπτό λοιπόν ότι έρχεται ένας πολύ δύσκολος χειμώνας για όλους. Όσο μειώνονται τα εισοδήματα ενός νοικοκυριού, τόσο θα λιγοστεύει η κατανάλωση στην αγορά, άρα και οι τζίροι των επιχειρήσεων. Σε μία τόσο έκτακτη κατάσταση, απαιτείται η μέριμνα από την Πολιτεία. Όχι με την επιβολή κάποιων αποσπασματικών μέτρων αλλά με την ουσιαστική στήριξη, ειδικά των πιο αδύναμων. Και το πρώτο μέτρο που πρέπει να ληφθεί, όπως ήδη έχει ζητήσει η επιμελητηριακή κοινότητα, είναι η μείωση του ΦΠΑ σε βασικά αγαθά. Με αποδυναμωμένες τις επιχειρήσεις, γίνεται πιο δύσκολη η προσπάθεια βιωσιμότητας τους, κάτι που μόνο αρνητικές συνέπειες θα έχει για την ελληνική οικονομία.