Άμεση επίλυση του προβλήματος με την απόδοση ασφαλιστικής ικανότητας στους ασφαλισμένους που δεν οφείλουν ζήτησε το Β.Ε.Π.
«Καμία ευθύνη δεν φέρει ο συνεπής στις οφειλές του ασφαλισμένος για τα προβλήματα των συστημάτων και πληροφοριών του φορέα ώστε να στερείται του δικαιώματος ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης και μάλιστα χωρίς προηγούμενη ενημέρωση», τονίζεται στην επιστολή που απέστειλε στον Υπουργό Εργασίας και Κοινωνικών Θεμάτων, Κωστή Χατζηδάκη, με κοινοποίηση στον Διοικητή του ΕΦΚΑ, Παναγιώτη Δουφεξή, ο Πρόεδρος του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Πειραιά, Γιώργος Παπαμανώλης-Ντόζας, μεταφέροντας τις διαμαρτυρίες των επιχειρήσεων-μελών του, που, ενώ έχουν εκπληρώσει τις υποχρεώσεις τους, φαίνεται ότι οφείλουν και αδυνατούν να λάβουν ασφαλιστική ικανότητα.
Αναλυτικότερα η επιστολή αναφέρει:
«Το Βιοτεχνικό Επιμελητήριο Πειραιά τις τελευταίες ημέρες γίνεται αποδέκτης παραπόνων από επιχειρήσεις- μέλη του που αφορούν την μη απόδοση ασφαλιστικής ικανότητας ενώ πληρώνουν κανονικά τις οφειλές τους αλλά συνεχίζεται να φαίνεται ότι χρωστούν.
Είναι τραγικό ασφαλισμένοι να βρίσκονται ανασφάλιστοι ενώ έχουν πληρώσει και πολλοί απ’αυτούς την ώρα που είχαν προγραμματισμένες εξετάσεις, νοσηλείες και άλλες πράξεις ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης. Και όλα αυτά σε συνθήκες πανδημίας, με Πόλεμο στην Ευρώπη και μια μεγάλη οικονομική κρίση. Σχετικά με το εν λόγω θέμα, εκδόθηκε Δελτίο Τύπου από τη Διοίκηση ΕΦΚΑ το οποίο εξηγεί τους λόγους για τους οποίους έχει προκύψει πρόβλημα με την ασφαλιστική ικανότητα και συγκεκριμένα : «Για τις περιπτώσεις εκείνων των ασφαλισμένων που ενώ πληρώνουν κανονικά τις οφειλές τους φαίνεται να χρωστούν, πράγματι υπάρχουν καθυστερήσεις μεταξύ της πληρωμής της οφειλής και της εκκαθάρισης της στο σύστημα του ΚΕΑΟ και των τρεχουσών εισφορών, καθυστερήσεις που αντανακλούν τις προβληματικές δομές του Οργανισμού από τη στιγμή της δημιουργίας του. Οι καθυστερήσεις αυτές δημιουργούν προβλήματα όχι μόνο στην έγκαιρη λήψη της ασφαλιστικής ικανότητας αλλά και σε μια σειρά άλλων συναλλαγών με τον ΕΦΚΑ (ρυθμίσεις κλπ).
Η Διοίκηση του Οργανισμού έχει θέσει ως προτεραιότητα:
α) Την διαλειτουργικότητα μεταξύ του πληροφοριακού συστήματος τρεχουσών εισφορών του ΕΦΚΑ και του ΚΕΑΟ. Το θέμα είναι εξαιρετικά σύνθετο και για αυτό τον λόγο δεν έχει καταστεί εφικτό μέχρι σήμερα. Η διαλειτουργικότητα των συστημάτων θα λύσει μια σειρά από προβλήματα όπως το να μην μεταφέρονται πληρωμές από το σύστημα τρεχουσών εισφορών στο ΚΕΑΟ λόγω εκπρόθεσμης πληρωμής καθώς και να δημιουργηθεί ένας ενιαίος κωδικός πληρωμής τρεχουσών και ληξιπρόθεσμων οφειλών που θα διευκολύνει παρά θα ταλαιπωρεί τους πολίτες. Στόχος είναι οι πληρωμές των ασφαλισμένων να φαίνονται αμέσως στο σύστημα και αυτές να γίνονται με έναν τρόπο εύκολο και φιλικό προς τον χρήστη της αντίστοιχης ηλεκτρονικής υπηρεσίας.
β) Την άμεση εκκαθάριση των οφειλών που ενώ πληρώθηκαν εγκαίρως από τους ασφαλισμένους ελεύθερους επαγγελματίες, αυταπασχολούμενους και αγρότες δεν έχουν φανεί μέχρι και σήμερα στο σύστημα. Αυτό θα συμβεί μέχρι τις 22 Μαρτίου. Για αυτόν τον λόγο, ειδικά για τους επαγγελματίες του πρώην ΕΤΑΑ που αντιμετωπίζουν το πρόβλημα της μη έγκυρης εκκαθάρισης των γραμματίων προείσπραξης, χρεωστικών υπολοίπων κ.α, δόθηκε παράταση έως τις 18 Απριλίου στην ασφαλιστική τους ικανότητα. Πρόκειται για δικηγόρους, γιατρούς, μηχανικούς, φαρμακοποιούς, συμβολαιογράφους κλπ. Αυτή η παράταση αφορά τόσο εκείνους που πληρώνουν κανονικά τις οφειλές τους αλλά δεν έχουν φανεί ακόμη οι πληρωμές στο σύστημα, όσο και εκείνους που χρωστούν.
γ) Τέλος, για τους υπόλοιπους ελεύθερους επαγγελματίες αλλά και για τους αγρότες που έχουν πληρώσει κανονικά τις οφειλές τους αλλά δεν έχουν φανεί στο σύστημα, μπορούν να επισκεφθούν
ένα υποκατάστημα του ΕΦΚΑ με το αποδεικτικό πληρωμής και να εκδώσουν ασφαλιστική ικανότητα. Υπενθυμίζεται πως και για αυτούς το πρόβλημα θα έχει επιλυθεί μέχρι τις 22 Μαρτίου.»
Αξιότιμε κύριε Υπουργέ,
Ο ασφαλισμένος δεν πρέπει να αντιμετωπίζεται με αυστηρά εισπρακτικά κριτήρια, αλλά με κριτήρια κυρίως ανθρωπιστικά και κοινωνικά, ιδίως αυτή την εποχή της διαρκούς οικονομικής κρίσης και σε καμία περίπτωση δεν φέρει ευθύνη για τα προβλήματα των συστημάτων και πληροφοριών που διαθέτει ο φορέας , ώστε να στερείται το δικαίωμα της ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης του και μάλιστα χωρίς προηγουμένως να έχει λάβει σχετική ενημέρωση.
Πιστεύοντας στην ετοιμότητα σας, αναμένουμε την άμεση επίλυση του θέματος και είμαστε στη διάθεση σας για συνεργασία με σκοπό την στήριξη του βιοτεχνικού κόσμου και της επιχειρηματικότητας».