english-flag
Search

Β.Γιαγιάκος Πρ.Επιμ.Τρικάλων:Ο ρόλος της τοπικής γαστρονομίας στην αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος

photo_giagiakos

Η γαστρονομία μπορεί να αποτελέσει πρέσβειρα του τουρισμού ανά τον κόσμο. Έρευνα του Παγκόσμιου Οργανισμού Τουρισμού έδειξε ότι σχεδόν το 50%  των ταξιδιωτών στον κόσμο, θεωρούν τη γαστρονομία  ως ένα από τα πρωτεύοντα κριτήρια του τόπου που θα επισκεφθούν.

Η γαστρονομία είναι μια εναλλακτική μορφή τουρισμού. Η διατροφή αποτελεί ένα σημαντικό κομμάτι της τουριστικής εμπειρίας. Τα τοπικά προϊόντα, τα ποτά και γενικότερα η τοπική κουζίνα αποτελούν σημαντικά κίνητρα για τους τουρίστες να επιλέξουν ένα προορισμό για τις διακοπές τους και παράλληλα συνδέονται άρρηκτα με τον πολιτισμό και την εθνική κληρονομιά αυτού.

Αναγνωρίζοντας αυτή την πραγματικότητα, το Επιμελητήριο Τρικάλων το 2005, έθεσε ως προτεραιότητα την ανάπτυξη της τοπικής γαστρονομίας. Η ανάγκη για αναβάθμιση του τοπικού προσφερόμενου προϊόντος περνάει μέσα από τη γαστρονομία γεγονός που κατέστη σαφές στους εμπλεκόμενους επαγγελματίες του χώρου.

Έτσι το 2005 δημιουργήθηκε η «ΤΡΙΚΑΛΙΝΗ ΓΕΥΣΗ ΑΕ» από μία ομάδα επιχειρηματιών του Ν. Τρικάλων με τον συντονισμό και τη βοήθεια του Επιμελητηρίου Τρικάλων. Σκοπός και στόχος της «ΤΡΙΚΑΛΙΝΗΣ ΓΕΥΣΗΣ» είναι η διατήρηση της παραδοσιακής Τρικαλινής κουζίνας και η ανάδειξη του Γαστρονομικού πλούτου του Τόπου μας που συνδέεται άμεσα με την μοναστηριακή κουζίνα των Μετεώρων.

Η βάση της τοπικής γαστρονομίας είναι, τα προϊόντα που παράγονται από τους ανθρώπους του ορεινού όγκου, όπως το κρέας, το γάλα, τα τυροκομικά κ.α. και των ανθρώπων του κάμπου, όπως είναι το αλεύρι, τα λαχανικά, το κρασί και άλλα προϊόντα. Ο συνδυασμός αυτών των προϊόντων δημιούργησε την τοπική γαστρονομία.

Στη συνέχεια προέκυψε η ανάγκη να αποκτήσει η τοπική γαστρονομία το δικό της, αναγνωρίσιμο brand name.  Έτσι γεννήθηκε το  METEORISIMO μέσω του οποίου ταυτοποιήθηκε η τοπική γαστρονομική ταυτότητα. Πρωτοβουλία που βραβεύθηκε πανελλαδικά σαν καλή πρακτική ανάδειξης τοπικής γαστρονομίας.

Μέσω αυτής της δράσης καταγράφηκαν οι τοπικές συνταγές, οι οποίες πλέον βρίσκονται σε ειδικούς καταλόγους στα καταστήματα εστίασης της περιοχής που φέρουν το σήμα METEORISIMO. Η δράση του “Meteorisimo” είναι συνεχής και προβάλλεται μέσω διαδραστικών σύγχρονων μέσων επικοινωνίας (YouTube, social media), βάσει στοχευμένου digital marketing για τα επόμενα χρόνια, τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό.

Το Επιμελητήριο Τρικάλων έχει ανάγει σε προτεραιότητα την ανάδειξη της πλούσιας Τρικαλινής γαστρονομίας μέσω των δράσεων του οι οποίες είναι πολυεπίπεδες. Στο πλαίσιο αυτό προχωρήσαμε τις διαδικασίες για την πιστοποίηση του Τρικαλινού λουκάνικου το οποίο είναι το μοναδικό κρεατοσκεύασμα που θα αποκτήσει την ταυτότητα Προϊόντος  Γεωγραφικής Ένδειξης. Διερευνώντας τις διαδικασίες ταυτοποίησης καταλήξαμε στο συμπέρασμα ότι ένα από τα χαρακτηριστικά του είναι η ρίγανη που το καθιστά ξεχωριστό και η οποία φύεται στον Κόζιακα που είναι φημισμένος για τη μεγάλη ποικιλία βοτάνων του.

 Με τη συνεργασία του ΕΛΓΟ ΔΗΜΗΤΡΑ και μέσω αυτού, έγινε η μοριακή ταυτοποίηση της άριστης ποιότητας ρίγανης Κόζιακα και δημιουργήσαμε πολλαπλασιαστικό υλικό ενός συγκεκριμένου κωδικού με την μεγαλύτερη περιεκτικότητα σε καρβακρόλη. Πλέον συνεχίζουμε με την έναρξη διαδικασιών ταυτοποίησης και άλλων αυτοφυών φυτών.

Είναι γνωστό ότι η προσφορά μιας προσιτής και καλής κουζίνας στους επισκέπτες ωφελεί τον προορισμό ποιοτικά και ποσοτικά. Η δοκιμή της τοπικής κουζίνας συνεπάγεται ταυτόχρονα δοκιμή του διαφορετικού, μύηση σε έναν άλλο τρόπο ζωής. Μέσα από τη γαστρονομία, η τουριστική εμπειρία εμπλουτίζεται με την ανάδειξη ενός τοπικού τρόπου ζωής δίνοντας στον προορισμό ένα σημαντικό στοιχείο διαφοροποίησης.

Υπάρχουν τουρίστες που έχουν ως αποκλειστικό ταξιδιωτικό κίνητρο την άσκηση δραστηριοτήτων γαστρονομικού ενδιαφέροντος. Αυτή η μορφή τουρισμού ορίζεται ως γαστρονομικός τουρισμός. Αυτοί οι επισκέπτες ταξιδεύουν με σκοπό να ανακαλύψουν νέες γεύσεις και να απολαύσουν τοπική και υψηλού επιπέδου γαστρονομία, εμβαθύνοντας παράλληλα στην ιστορία και τις παραδόσεις του τόπου.

Αυτή η πραγματικότητα θα πρέπει να γίνει κτήμα όλων όσων ασχολούνται με τον τουρισμό προκειμένου να μεγιστοποιηθούν τα οφέλη για τις τοπικές οικονομίες, διευρύνοντας παράλληλα το εγχώριο ΑΕΠ στη διαμόρφωση του οποίου, διαδραματίζει καθοριστικό και συνεχώς διευρυνόμενο ρόλο ο τουρισμός.

 

Βασίλης Γιαγιάκος

Πρόεδρος Επιμελητηρίου Τρικάλων

Αντιπρόεδρος ΚΕΕΕ

 

Μετάβαση στο περιεχόμενο