Πραγματοποιήθηκε σήμερα στο Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης η καθιερωμένη, λόγω της ΔΕΘ, Γενική Συνέλευση της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων Ελλάδας.
Στη συνεδρίαση παρέστη η Διοικητική Επιτροπή της ΚΕΕ, αποτελούμενη από τους κ.κ. Μασούτη Ιωάννη Α΄ Αντιπρόεδρο, Ραβάνη Παύλο Β΄ Αντιπρόεδρο, Τσώτσο Ιορδάνη Γ΄ Αντιπρόεδρο, Χατζηχριστοδούλου Ηλία Δ΄ Αντιπρόεδρο, Χατζηθεοδοσίου Ιωάννη Ε’ Αντιπρόεδρο, Αγνιάδη Παναγιώτη Γενικό Γραμματέα, Δαμούλο Φώτιο Οικονομικό Επόπτη, Βουτσινά Ιωάννη Υπεύθυνο Έρευνας και Ανάπτυξης, Αλιφιεράκη Εμμανουήλ Υπεύθυνο ΓΕΜΗ και Εξυπηρέτησης Επιχειρήσεων και Γεωργιάδη Στέφανο Υπεύθυνο Εξωστρέφειας και Διεθνών Σχέσεων, καθώς και η συντριπτική πλειοψηφία των μελών της Γενικής Συνέλευσης της ΚΕΕ.
Από πλευράς πολιτικού κόσμου παρέστησαν μεταξύ άλλων, ο Υφυπουργός Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης κ. Αναστάσιος Πετρόπουλος, ο Ειδικός Γραμματέας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους κ. Φώτης Κουρμούσης, ο Γενικός Γραμματέας Δημόσιων Επενδύσεων ΕΣΠΑ κ. Παναγιώτης Κορκολής, ο Γενικός Γραμματέας Στρατηγικών και Ιδιωτικών Επενδύσεων κ. Λόης Λαμπριανίδης, η Ειδική Γραμματέας Διαχείρισης Τομεακών ΕΠ του ΕΤΠΑ και του ΤΣ κ. Ευγενία Φωτονιάτα, ο Γενικός Γραμματέας Εμπορίου κ. Δημήτρης Αυλωνίτης, ο Γενικός Γραμματέας Βιομηχανίας κ. Απόστολος Μακρυκώστας, ο Περιφερειάρχης Μακεδονίας κ. Απόστολος Τζιτζικώστας, ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ κ. Βασίλης Κορκίδης, ο πρόεδρος της ΓΣΕΒΕΕ κ. Γιώργος Καββαθάς και εκπρόσωποι φορέων.
Στην ομιλία του ο πρόεδρος της ΚΕΕ και του ΕΒΕΑ κ. Κωνσταντίνος Μίχαλος, τόνισε:
«Η φετινή Διεθνής Έκθεσης Θεσσαλονίκης εγκαινιάζεται σε θετικό κλίμα. Πρώτα από όλα για την ίδια την Έκθεση που είναι η μεγαλύτερη των τελευταίων είκοσι ετών. Περισσότεροι και ισχυρότεροι εκθέτες, μεγαλύτερη παρουσία των επιμελητηρίων όλης της χώρας. Σημαντική είναι και η παρουσία του Υπουργού Εμπορίου των ΗΠΑ, Ουιλμπουρ Ρος, οποίος θα βρίσκεται εδώ, επικεφαλής πολυμερούς αμερικανικής αντιπροσωπείας υψηλού επιπέδου.
Το θετικό κλίμα αφορά όμως κυρίως την ίδια τη χώρα διότι μετά από οκτώ και πλέον χρόνια, εξήλθε από το καθεστώς των μνημονίων, ανακτώντας επισήμως την κυριότητα της οικονομικής της πολιτικής. Απέκτησε, όμως, ταυτόχρονα την κύρια ευθύνη της προσπάθειας για την ανάκαμψη της οικονομίας και την αποκατάσταση του βιοτικού επιπέδου των πολιτών της.
Η ολοκλήρωση του τρίτου προγράμματος οικονομικής προσαρμογής συνοδεύτηκε από μια δέσμη μέτρων για την ελάφρυνση του χρέους. Με τα μέτρα αυτά, το χρέος της Ελλάδας καθίσταται βιώσιμο, ως το 2032. Ωστόσο, οι μακροπρόθεσμες προοπτικές δεν έχουν εξασφαλιστεί. Το αν η χώρα θα εξακολουθήσει να έχει πρόσβαση στις αγορές μετά το 2032 θα εξαρτηθεί από τους ρυθμούς αύξησης του ελληνικού ΑΕΠ, από τις επιδόσεις στο πεδίο της δημοσιονομικής πολιτικής, αλλά και από τη συνέχιση των μεταρρυθμίσεων.
Τα μνημόνια τελείωσαν, η Ελλάδα σημείωσε αξιοσημείωτες δημοσιονομικές επιδόσεις αλλά συνεχίζει να υστερεί στους περισσότερους δείκτες ανταγωνιστικότητας. Οι προκλήσεις τις οποίες θα πρέπει να διαχειριστούμε είναι σημαντικές.
Το πρώτο διάστημα μετά την ολοκλήρωση του προγράμματος, η Ελλάδα θα βρίσκεται στο μικροσκόπιο των αγορών, οι οποίες εξακολουθούν να την αντιμετωπίζουν με δυσπιστία. Τα μηνύματα που θα εκπέμψει η χώρα, σε σχέση με τις προτεραιότητες και τον τρόπο άσκησης της οικονομικής της πολιτικής, θα επηρεάσουν σε μεγάλο βαθμό την αξιοπιστία της και κατ’ επέκταση τη δυνατότητα να αντλήσει δανεισμό από τις αγορές, με βιώσιμο κόστος.
Στο σημείο αυτό επιθυμώ να ανοίξω μια μικρή παρένθεση. Θα είναι τεράστιο λάθος το πολιτικό σύστημα της χώρας να επιδοθεί αυτή την κρίσιμη περίοδο σε μία νέα πλειοδοσία παροχών, οξύτητας και σκανδαλολογίας. Θα είναι ολέθριο έγκλημα να γκρεμίσουμε μόνοι μας ότι κτίσαμε με θυσίες και κόπους τα τελευταία οκτώ και πλέον χρόνια. Η χώρα χρειάζεται εθνικό σχέδιο μεταρρυθμίσεων, συναίνεση και συνεργασία. Κλείνω την παρένθεση.
Η κρισιμότερη πρόκληση που καλείται να διαχειριστεί η χώρα είναι αυτή της επιτάχυνσης της ανάπτυξης. Παρά το γεγονός ότι η ελληνική οικονομία κινείται πλέον σε θετικό έδαφος, η πορεία αυτή δεν έχει αποκτήσει ακόμη τον ρυθμό που θα έπρεπε. Για να ενισχυθεί η εμπιστοσύνη των αγορών, αλλά και για να βελτιωθεί αισθητά η κατάσταση των νοικοκυριών και των επιχειρήσεων, η Ελλάδα θα πρέπει να επιτυγχάνει ρυθμούς ανάπτυξης άνω του 3% ετησίως, για τα επόμενα χρόνια. Τα στοιχεία για το 2017, όσο και οι εκτιμήσεις για το 2018 και το 2019 δείχνουν ότι απέχουμε αρκετά από αυτό τον στόχο.
Για να φθάσει στα επιθυμητά επίπεδα ο ρυθμός αύξησης του ΑΕΠ, θα απαιτηθούν, εντός της επόμενης πενταετίας, νέες επενδύσεις ύψους άνω των 200 δισ. ευρώ, όπως αναφέρουν διεθνείς οίκοι μελετών. Με δεδομένο ότι οι προβλεπόμενες ροές χρηματοδότησης για την περίοδο αυτή δεν ξεπερνούν τα 100 δισ. ευρώ, γίνεται προφανής η ανάγκη για προσέλκυση νέων κεφαλαίων από την Ελλάδα και κυρίως από το εξωτερικό.
Στην προσπάθεια αυτή, θα πρέπει να αντιμετωπιστούν αποτελεσματικά μια σειρά από εμπόδια όπως η δέσμευση για υψηλά πρωτογενή πλεονάσματα, οι αρνητικές συνθήκες χρηματοδότησης των επενδυτικών αναγκών της ελληνικής οικονομίας και βέβαια, η μείωση της παραγωγικότητας εργασίας που προκαλείται από παράγοντες όπως η διαρροή ανθρώπινου κεφαλαίου προς το εξωτερικό, η συμπίεση των μισθών και γενικότερα οι αρνητικές δημογραφικές προοπτικές που εμφανίζει σήμερα η χώρα.
Το σημαντικότερο, τέλος, εμπόδιο στην αναπτυξιακή προσπάθεια της Ελλάδας είναι ότι εξακολουθεί να υστερεί σε ανταγωνιστικότητα, καταλαμβάνοντας χαμηλές θέσεις σε όλες τις διεθνείς κατατάξεις.
Όλα τα παραπάνω δεδομένα οδηγούν σε ένα σαφές συμπέρασμα: οι μεγάλες μεταρρυθμίσεις είναι ακόμη μπροστά μας. Τώρα είναι η ώρα να τις εφαρμόσουμε, στη βάση ενός εθνικού σχεδίου, για να επιταχύνουμε την ανάπτυξη και να κερδίσουμε το στοίχημα της επόμενης ημέρας.
Τα επιμελητήρια της χώρας κατέθεσαν προς την πολιτική ηγεσία τις υπεύθυνες προτάσεις τους. Προτείνουμε ένα εθνικό σχέδιο μεταρρυθμίσεων για την βελτίωση της ανταγωνιστικής θέσης της χώρας. Με πρώτη μεταρρύθμιση τη φορολογική μεταρρύθμιση. Διότι παρά τα αλλεπάλληλες αλλαγές του φορολογικού συστήματος, τα ζητήματα της υπερφορολόγησης και της δυσανάλογης κατανομής του φορολογικού βάρους παραμένουν μείζονα και άμεσα συνδεόμενα με το φαινόμενο της φοροδιαφυγής.
Προτείνουμε την υιοθέτηση ενιαίου συντελεστή φορολόγησης («flat tax rate») (της τάξης του 20%-25%) που θα εφαρμόζεται στο σύνολο των εισοδημάτων των φυσικών προσώπων ανεξάρτητα από την πηγή τους. Η πρόταση απλοποιεί το φορολογικό σύστημα και αποτελεί έναν δικαιότερο τρόπο φορολόγησης.
Προτείνουμε ο φόρος να επιβάλλεται επί των πραγματικών εισοδημάτων. Συνεπώς, για την εξεύρεση των πραγματικών εισοδημάτων πρέπει να είναι επιτρεπτή η αφαίρεση των σημαντικότερων δαπανών των φυσικών προσώπων, μισθωτών και αυτοαπασχολούμενων.
Προτείνουμε την μείωση του φόρου μερισμάτων. Το αναπτυξιακό όφελος θα είναι πολύ μεγαλύτερο από ένα ελάχιστο δημοσιονομικό όφελος που προέκυψε από την αύξηση του συντελεστή φορολογίας μερισμάτων από 10% σε 15%.
Προτείνουμε την καθιέρωση καθεστώτος φορολογικής κατοικίας «non-dom» . Η καθιέρωση ενός τέτοιου καθεστώτος θα μπορούσε να συμβάλει και στην αναστροφή του φαινομένου brain drain.
Προτείνουμε την μείωση συντελεστή φορολογίας εισοδήματος νομικών προσώπων από 29% σε 20% και η περαιτέρω σταδιακή μείωσή του έως 15%, προκειμένου να καταστεί το ελληνικό φορολογικό περιβάλλον πιο ευνοϊκό για τις επιχειρήσεις.
Προτείνουμε την αναγνώριση ζημίας που προκύπτει από «κούρεμα» απαιτήσεων. Στην Ελλάδα της κρίσης είναι άδικο να φορολογούνται επιχειρήσεις για εισοδήματα τα οποία ουδέποτε αποκτήθηκαν.
Προτείνουμε τη μείωση του υπάρχοντος κανονικού συντελεστή Φ.Π.Α. (24%) σε 20% και σταδιακή περαιτέρω μείωσή του έως 15%, μέτρο που θα συμβάλει και στη μείωση της φοροδιαφυγής, και καθιέρωση ενιαίου συντελεστή Φ.Π.Α. με συγκεκριμένες εξαιρέσεις εφαρμογής μειωμένου συντελεστή σε κατηγορίες αγαθών ή υπηρεσιών με άμεσο κοινωνικό αντίκτυπο, όπως η υγεία και η παιδεία.
Ταυτόχρονα όμως καθίσταται επιτακτική η ανάγκη διασφάλισης της άμεσης απόδοσης του Φ.Π.Α. στο Δημόσιο κατά την πραγματοποίηση της συναλλαγής απευθείας από τον τελικό καταναλωτή. Η άμεση απόδοση του Φ.Π.Α. με τη μεσολάβηση τράπεζας έχει ήδη ρυθμιστεί νομοθετικά από το 2015, ωστόσο δεν έχει εφαρμοστεί μέχρι και σήμερα.
Προτείνουμε κίνητρα για τη διάσωση επιχειρήσεων και δημιουργία μεγαλύτερων οικονομικών μονάδων.
Όλες οι παραπάνω προτάσεις μπορούν να πραγματοποιηθούν αρκεί να υπάρχει πολιτική βούληση για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής.
Δε θα ήθελα να σας κουράσω γιατί οι προτάσεις μας για την επιχειρηματικότητα και τις επενδύσεις για τη ριζική αναμόρφωση της Δημόσιας Διοίκησης, για την αντιμετώπιση της πολυνομίας και της κακονομίας, καθώς και την απόδοση δικαιοσύνης, για ένα βιώσιμο και δίκαιο ασφαλιστικό σύστημα, για την αναβάθμιση του χρηματοδοτικού περιβάλλοντος, για την αναμόρφωση του συστήματος εκπαίδευσης και κατάρτισης, είναι ήδη γνωστές.
Θα ήθελα να σταθώ, τώρα, στο ρόλο της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων Ελλάδας και των Επιμελητηρίων.
Στη περίοδο της κρίσης, οι ελληνικές επιχειρήσεις δοκιμάστηκαν και δοκιμάζονται ακόμη και σήμερα έντονα, ταυτόχρονα όμως οι προσπάθειες τους για την προσαρμογή στα νέα δεδομένα, δεν σταμάτησαν ποτέ.
Ιδιαίτερα, όταν διαφάνηκαν συνθήκες σταθεροποίησης και ανάκαμψης ο επιχειρηματικός κόσμος, αναζήτησε και επεδίωξε να διαμορφώσει ένα νέο, συλλογικό σχέδιο δράσεων και ενεργειών στήριξης της επιχειρηματικότητας.
Όλες αυτές οι εξελίξεις και οι αλλαγές καταγράφονται και στη πορεία των Επιμελητηρίων της χώρας και της Κεντρικής Ένωσης. Από τις προσπάθειες να συγχρονίσουν τον βηματισμό τους με τις πραγματικότητες του ελληνικού επιχειρείν στη περίοδο των μεγάλων δυσκολιών, στις αλλαγές στην επιμελητηριακή νομοθεσία και την ανάληψη νέων ευθυνών, στη συμμετοχή στο διάλογο και την υιοθέτηση μέτρων και πολιτικών για τις επιχειρήσεις για την περίοδο του τέλους των μνημονίων και την είσοδο στις προκλήσεις και τις αβεβαιότητες των μεταμνημονιακών φάσεων.
‘Όλα αυτά αποτυπώνονται και στη συνεχή προσπάθεια της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων Ελλάδος για ενεργό συμμετοχή του Επιμελητηριακού κόσμου της χώρας στα προγράμματα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με στόχο την ενίσχυση και ενδυνάμωση των ελληνικών επιχειρήσεων.
Η Κεντρική Ένωση Επιμελητηρίων Ελλάδος (ΚΕΕΕ) εργάστηκε και εργάζεται συστηματικά ώστε οι κοινοτικοί πόροι, κυρίως αυτοί που προέρχονται από τα προγράμματα του ΕΣΠΑ, να υποστηρίξουν κρίσιμους τομείς για τις ανάγκες των επιχειρήσεων.
Αξιόλογες προτάσεις της ΚΕΕΕ, συγχρηματοδοτημένες από το ΕΣΠΑ 2007-2013, υλοποιήθηκαν με μεγάλη επιτυχία.
Σήμερα, που το ΕΣΠΑ 2014-2020 είναι σε πλήρη εξέλιξη, διαθέτοντας σημαντικούς πόρους για το επιχειρείν, η ΚΕΕΕ βρίσκεται στη ευχάριστη θέση να σας ενημερώσει πως έχει δρομολογηθεί η υλοποίηση μιας σειράς Έργων, τα οποία αφορούν σε θέματα κατάρτισης και πιστοποίησης του προσωπικού των επιχειρήσεων σε σύγχρονες ειδικότητες, αντιμετώπισης της ανεργίας, περαιτέρω θεσμικού εκσυγχρονισμού του πλαισίου για το επιχειρείν, ανάπτυξης και ενίσχυσης του θεσμού της Μαθητείας, κ.α.
Συγκεκριμένα, η Κεντρική Ένωση Επιμελητηρίων Ελλάδος (ΚΕΕΕ) έχει αναλάβει ως Τελικός Δικαιούχος την υλοποίηση Έργων, τα οποία είναι ενταγμένα στο ΕΣΠΑ 2014-2020 και συγχρηματοδοτούνται από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο (ΕΚΤ), με συνολικό προϋπολογισμό που υπερβαίνει τα 40 εκ €.
Πρέπει να σημειωθεί πως είναι η πρώτη φορά που τα Επιμελητήρια της χώρας συμμετέχουν τόσο ενεργά και δυναμικά στο σχεδιασμό και στην υλοποίηση συγχρηματοδοτούμενων Έργων από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο, γεγονός που αναμφίβολα πιστώνεται στο δυναμισμό και την εξωστρέφεια που επιδεικνύει τα τελευταία ιδίως χρόνια ο επιμελητηριακός χώρος.
Τα Έργα αυτά είναι :
1. «Αναβάθμιση Λειτουργιών της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων Ελλάδος και των Επιμελητηρίων της Χώρας για την Υποστήριξη του Επιχειρηματικού Περιβάλλοντος»
Το Έργο προβλέπει την υλοποίηση μίας σειράς πολυεπίπεδων υποστηρικτικών δράσεων για την βέλτιστη διαδικασία αδειοδότησης επιχειρήσεων, από την υποβολή της αίτησης μιας επιχείρησης μέχρι και την έκδοση της τελικής πράξης, με γνώμονα τη συνεχή μείωση του διοικητικού φόρτου για τις επιχειρήσεις. Το έργο είναι σε εναρμόνιση με τον ψηφισθέντα νόμο 4497/13-11-2017 «Άσκηση υπαίθριων εμπορικών δραστηριοτήτων, εκσυγχρονισμός της επιμελητηριακής νομοθεσίας και άλλες διατάξεις», μέσω του οποίου προβλέπεται η σύσταση Κ.Υ.ΕΠΙΧ. στα Επιμελητήρια. Δημιουργείται ηλεκτρονική πλατφόρμα, μέσω της οποίας θα επιτρέπεται η υποστήριξη των στελεχών των Κ.Υ.ΕΠΙΧ. και των επιχειρηματιών με στόχο την μεσοπρόθεσμα “paperless” διευθέτηση και διαχείριση των αιτημάτων/ζητημάτων των επιχειρήσεων σε πάσης φύσης διεκπεραίωση διοικητικών ζητημάτων σε συνεργασία με τις αρμόδιες δημόσιες υπηρεσίες.
2. «Αναβάθμιση των ψηφιακών δεξιοτήτων 15.000 εργαζομένων στον ιδιωτικό τομέα»
Το Έργο στοχεύει στην ενίσχυση 15.000 εργαζόμενων σε επιχειρήσεις του ιδιωτικού τομέα και περιλαμβάνει την υλοποίηση ενεργειών διάγνωσης των εκπαιδευτικών αναγκών των ωφελουμένων, την υλοποίηση στοχευμένων προγραμμάτων επαγγελματικής κατάρτισης στη χρήση Τεχνολογιών Πληροφορικής & Επικοινωνιών καθώς και την πιστοποίηση των καταρτισθέντων.
3. «Αναβάθμιση και Διεύρυνση του θεσμού της Μαθητείας»
To Έργο αφορά στην ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των επιχειρήσεων για τον θεσμό της Μαθητείας και για τα οφέλη που προκύπτουν από την υιοθέτηση και εφαρμογή του καθώς και στην υποστήριξη των επιχειρήσεων με στόχο την προσφορά 4.000 θέσεων μαθητείας καθώς και την ομαλή ένταξη των μαθητευομένων στο εργασιακό περιβάλλον.
4. «Συμβουλευτική, Κατάρτιση & Πιστοποίηση 1.270 ανέργων»
Το Έργο αφορά στην υλοποίηση μιας δέσμης συνεκτικών ενεργειών Συμβουλευτικής, Κατάρτισης και Πιστοποίησης, οι οποίες αφορούν σε 1.270 ωφελούμενους, μακροχρόνια άνεργους και άτομα που ανήκουν στις ευπαθείς κοινωνικά ομάδες.
5. Έργο e-ΓΕΜΗ.
Αναλυτικότερα αναφερόμαστε στο έργο «Ψηφιακός Μετασχηματισμός του Γενικού Εμπορικού Μητρώου (ΓΕΜΗ) για την κατάθεση ισολογισμών με προηγμένες ψηφιακές υπογραφές και παροχή απομακρυσμένων ψηφιακών υπογραφών προς τις επιχειρήσεις», προϋπολογισμού 11,3 εκατ. ευρώ, το οποίο σχεδιάστηκε μαζί με το υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης και χρηματοδοτείται από το Υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης ,
Στόχος του e-ΓΕΜΗ είναι ο εκσυγχρονισμός της ελληνικής επιχειρηματικότητας μέσω της αυτοματοποίησης των διαδικασιών στις οποίες προβαίνουν οι επιχειρήσεις της χώρας, όπως η κατάθεση των ισολογισμών.
Με τη λειτουργία του έργου θα παρασχεθούν δωρεάν 130.000 απομακρυσμένες ψηφιακές υπογραφές προς τις επιχειρήσεις μέσα από την Κεντρική Ένωση Επιμελητηρίων Ελλάδος και συγχρόνως η τριμερής συνεργασία , μέσω του Μνημονίου που ήδη υπογράφτηκε, θα προχωρήσει στους γενικότερους στόχους για απλοποίηση και ψηφιοποίηση των διαδικασιών που διέπουν την επιχειρηματικότητα και τελικά την περαιτέρω ανάπτυξη διαλειτουργικότητας μεταξύ του Γενικού Εμπορικού Μητρώου και άλλων δημοσίων πληροφοριακών συστημάτων και βάσεων.
Μετά από οκτώ δύσκολα χρόνια, η Ελλάδα πρέπει και μπορεί να στηριχθεί ξανά στις δικές της δυνάμεις.
Το αν θα αφήσουμε οριστικά πίσω μας την κρίση, θα εξαρτηθεί κυρίως από τις αποφάσεις που θα ληφθούν και θα εφαρμοστούν από εμάς.
Μπορούμε να τα καταφέρουμε, αρκεί μαζί με τα μνημόνια να αφήσουμε πίσω και τη διχόνοια, την πόλωση και τις ανούσιες αντιπαραθέσεις και να κάνουμε, ο καθένας ξεχωριστά και όλοι μαζί, αυτό που απαιτούν οι περιστάσεις.
Η ευθύνη για το παρόν και το μέλλον του τόπου βρίσκεται πλέον στα χέρια μας.
Μπορούμε αρκεί να αποδείξουμε στην πράξη ότι μάθαμε από τα λάθη και τις παραλείψεις μας».